15-07-2020
Waar u tegenwoordig online uw lening kunt afsluiten was dit jaren terug ondenkbaar. In dit blog beschrijven wij welke ontwikkeling geld lenen over de afgelopen decennia heeft doorgemaakt. Van bonnetjes insturen tot afspraken bij de klant thuis, naar een situatie waarin u zelf bepaalt waar, wanneer en hoe u geld wilt lenen.
Geld lenen in de jaren 90
In de jaren 90 zag het lenen van geld er heel anders uit. Online bankieren bestond nog niet en geld lenen deed u voornamelijk bij de eigen bank. Wanneer u een bedrag wilde lenen maakte u een afspraak met een adviseur van de bank. Vervolgens ging u daarnaartoe met uw loonstrookje en werd de aanvraag in gang gezet door de adviseur van de betreffende bank. De lening moest vervolgens door de directeur van de bank worden goedgekeurd en na akkoord kon u over het geld beschikken. Veelal in de vorm van een cheque en soms zelfs contanten.
Geld lenen in begin 2000
De opkomst van de kredietbemiddelaar,. In toenemende mate kwamen er kantoren die zich volledig bezig hielden met het bemiddelen van kredieten, ook wel consumptief krediet genaamd. De werkwijze van deze bemiddelaars was voornamelijk gestoeld op het regionaal adverteren in allerlei kranten en bladen. Hieruit ontstond dan het contact met de consument.
Lening aanvragen via bonnetjes
De grotere partijen met meer marketingbudget adverteren volop in onder andere de tv-gidsen. De Mikrogids of Veronica gids zijn daar bekende voorbeelden van. De advertenties met rekenvoorbeelden werden vergezeld van een bonnetje. De consument kon daar; naam, adres, woonplaats en telefoonnummer kwijt en vervolgens kon het bonnetje worden uitgeknipt en gratis verstuurd naar een antwoordnummer. De bonnetjes werden massaal ingestuurd.
Lening afsluiten via hybride model
Na het insturen van een lening-bonnetje werd de consument thuis of op het werk gebeld om de gegevens, benodigd voor de leningaanvraag, door te nemen. Zodra de consument kredietwaardig was werd er opnieuw gebeld voor een persoonlijk gesprek (op kantoor bij de kredietbemiddelaar of bij de consument thuis) om de offerte door te nemen. Wanneer iemand akkoord ging met de offerte én de benodigde bewijsstukken door de bank waren goedgekeurd, kon de consument beschikken over de lening. Ook in deze tijd werd de lening nog in de vorm van een cheque uitgekeerd waarna deze geïnd kon worden bij een grootbank. Pas dan kon iemand zijn leendoel zoals een auto financieren.
2005, Startpunt online geld lenen
De ontwikkeling van het internet begint ook bij het lenen van geld zichtbaar te worden. Steeds meer banken en kredietbemiddelaars hebben een website en proberen klanten digitaal te informeren. Contact vind in de jaren na 2005 nog voornamelijk telefonisch plaats, dit werd mede ingegeven door de intrede van mobiele telefoons waardoor de gemiddelde consument steeds makkelijker te bereiken was.
2016/2017 volledig online geld lenen
Sinds 2016/2017 is het mogelijk om een lening geheel zelfstandig online aan te vragen en af te sluiten. Het is een ontwikkeling die ook gunstig is voor consumenten; door efficiënter te werken kunnen consumenten goedkoper geld lenen.
Geld lenen met of zonder advies
Online geld lenen kan zowel met als zonder advies plaatsvinden. Het is echter kenmerkend voor online geld lenen dat de consument zelfstandig zijn lening berekent, vergelijkt en aanvraagt onder de noemer ‘execution only’. Een werkwijze waarbij de consument zelf de keuzes maakt en de kredietbemiddelaar niet adviseert maar informeert.
Goedkoop geld lenen begint online, Frisia helpt
Frisia Financieringen is pionier op het gebied van online geld lenen. Met online tools en informatie helpt Frisia bij het uitzoeken van de goedkoopste lening passend bij uw persoonlijke situatie. Zodra uw lening is aangevraagd, word u online begeleid bij het definitief afsluiten van uw lening. Dit gebeurd in een speciaal ontwikkelde “mijn-omgeving” welke uiteraard is beveiligd en voldoet aan de laatste wetgeving.
Nieuwsgierig? Bereken zelf hoeveel u kunt lenen of vraag direct een vrijblijvende offerte aan.